Juan Antonio Escalante
Spanish Baroque Era Painter, 1633-1670
Spanish painter. He was an outstanding figure in decorative Baroque art. When quite young he moved from Andalusia to Madrid, where he apparently worked with and was influenced by Francisco Rizi. His artistic development reveals an increasing admiration for Veronese, Tintoretto and Titian, although elements of the style of Alonso Cano persist. Among his first works is Andromeda and the Dragon (c. 1659; Madrid, Prado), whose mannerist elements derive from an engraving of the subject by Agostino Carracci. The two brilliant works St Catherine of Alexandria (Madrid, Las Maravillas) and Road to Calvary (Madrid, Real Acad. S Fernando), signed and dated 1660, are executed with an agile and self-assured technique, in colours that stem from Venetian painting. Like other Spanish painters of the period, he painted numerous versions of the Immaculate Conception (e.g. 1660, Colegio de Villafranca de los Barros; 1663, Budapest, Mus. F.A.; c. 1666, Benedictine monastery of Lumbier, Navarre), which are more Baroque in style and expression than those of Jose Antolenez and Mateo Cerezo. In these the faces, surrounded by luxuriant hair, is expressed an innocent candour that contrasts with the turbulent appearance of the cherubs. Also characteristic of his style are the versions of the Annunciation (1653; New York, Hisp. Soc. America Mus; B?ziers, Mus. B.-A.). He treated the theme of St Joseph with great nobility, as in the Dream of St Joseph (1666; New York, Chrysler Col.). His deep lyrical feelings pervade the various paintings of the Infant St John (Madrid, Prado). Related Paintings of Juan Antonio Escalante :. | Equestrian portrait of Maria Teresa de Vallabriga | Pierrot (mk39) | Kirche von Marissel | Still-Life with a Bearded Man Crock and a Nautilus Shell Cup | Metaphysical Interior with Biscuits | Related Artists: Johann-Baptist Lampi the Elderpainted Portrait of Paweł Grabowski. in1790 Frederick Mackenziewatercolour painter and architectural draughtsman ,
ca.1787-1854 mattsleiderstam
Adolf Ludvig Stierneld, född den 1 september 1755 i Stockholm död den 31 juli 1835 på Gripsholm, var en svensk friherre, politiker, hovman och samlare av historiska dokument, vilken av senare historisk forskning avslöjats som en av Sveriges mest förslagna och produktiva dokumentförfalskare.
Stierneld var son till Samuel Gustaf Stierneld, vilken var chef för Västmanlands regemente, och vilken lär ha antecknat sitt regemente bland den nyföddes faddrar. Sonen inskrevs även endast sex månader gammal som volontär i samma kår. Oaktat denna militärståtliga början hann sonen ej längre än till ryttmästare vid livregementet, vartill han utnämndes 1781.
Inom hovet anställdes Stierneld som kammarherre hos drottning Sofia Magdalena 1778. Han kom dock snart på mindre vänlig fot med Gustav III och tillhörde vid 1786 och 1789 års riksdagar ledarna för oppositionen inom adelsståndet. När kungen beredde sig att genomföra sina envåldsplaner, hörde Stierneld till de motståndare som arresterades. Till följd av sina förbindelser med ryske ministern hade han åsamkat sig konungens synnerliga ovilja, och när de övriga arresterade frigavs, sändes Stierneld till Varbergs fästning, där han kvarhölls till 1790.
Genom sitt 1790 ingångna giftermål med grevinnan Kristina Charlotta Gyldenstolpe, dotter till Gustav III:s gunstling Nils Philip Gyldenstolpe, kom Stierneld snart åter på mera vänlig fot med hovet och blev 1792 överkammarherre. Vid riksdagen 1800 sågs han också, i likhet med andra ur 1789 års opposition (Magnus Fredrik Brahe, Claes Axel Lewenhaupt med flera) i hovpartiets främsta led.
|
|
|